Com a mestra i com a mare, he de confessar una especial devoció pel procés de consolidació del llenguatge oral, així com per l'adquisició de l'aprenentatge i el gust per la lectura i l'escriptura. M'agrada la llengua i procuro transmetre aquesta atracció en el dia a dia, valorant totes i cadascuna de les situacions on aquesta és element vertebrador. Però més enllà de l'ús pràctic del llenguatge, m'apassiona el llenguatge per ell mateix. És el que M. Fons (2006) anomena com a ús literari del llenguatge.
La noció d'ús literari fa referència a l'estètica i bellesa del llenguatge. És la capacitat de gaudir del llenguatge de forma gratuïta, més enllà de valorar l'accés i el control de la informació. Com assenyala M. Fons, té a veure amb la capacitat d'expressar sentiments, de provocar ambigüitat i de crear mons imaginaris. "L'objectiu serà, doncs, apreciar la particularitat dels gèneres literaris, en la forma més suprema per gaudir de l'estètica".
A casa procurem obrir la porta a aquest ús literari. L'Aloma, malgrat tenir només dos anys i mig, s'aferra amb força a les propostes lingüístiques. Fa uns dies en vam presentar una d'elles... la panera de les endevinalles.
Aprofitant unes oueres, vam crear una bateria de "primeres endevinalles".
A l'exterior del recipient, una endevinalla escrita.
A l'interior, la solució.
El procés és fàcil: llegir, escoltar, temptejar, fer hipòtesis, compartir, errar, encertar...
...treballar la motricitat fina...
...i gaudir!
Documentació: FONS, M. Llegir i escriure per viure. Barcelona: La Galera, 2006
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada